Ulkopuolisen tekemä kaltoinkohtelu

Ulkopuolisten tekemät huijausyritykset tapahtuvat etenevissä määrin puhelimitse ja verkossa, mutta myös ikääntyneiden kotien ovensuussa ja pankkiautomaateilla. Huijausyritysten tavoitteena voi olla saada henkilö antamaan rahaa, henkilötiedot, pankkitunnukset/maksukortin tiedot tai tekemään epäedulliset kaupat. Ulkopuolisten tekemiin huijausyrityksiin kuuluvat:

  • Tarjoukset, lahjat ja kaupat, jotka ovat "liian hyvää ollakseen totta"
  • Vaaralla uhkaaminen rahallisen hyödyn saamiseksi: esiintyminen esim. poliisina, tutkimushaastattelijana tai virkamiehenä (lääkäri, sosiaalityöntekijä)
  • Tietojen käyttäminen: varojen siirtämiseksi pankkitililtä, lainojen tai pikavippien hakemiseen, tavaroiden tai muiden hyödykkeiden tilaamiseen
  • Tilisiirrot: romanssihuijaukset, tilaushuijaukset, huijauslaskut, etukäteen maksettavat tilaukset
  • Huijaukset pankkiautomaatilla
  • Tilausansat: näytepakkaukset, kokeilujaksot
  • Ovimyynti: remonttimyynti, hormien tai putkistojen puhdistus, pölynimuri- ja taidekauppiaat
  • Muut epäedulliset kaupat: sijoitustoimintahuijaukset, tarpeettomat vakuutukset


On tärkeää muistaa, että pankki, poliisi, vakuutusyhtiö tai mikään muukaan virallinen taho ei koskaan kysy henkilökohtaisia pankkitietoja sähköpostitse tai puhelimitse - edes rikostorjuntamielessä.

Huijausten ennaltaehkäisy

  • Suhtaudu epäilevästi - jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se ei useinkaan ole totta
  • Hoputtaminen on huijauksissa tyypillistä - harkitse ja tutki asiaa ensin
  • Älä säilytä käyttötililläsi suuria summia rahaa
  • Aseta rajoituksia korttiesi päivittäiselle käytölle
  • Tarkista maksukortin käyttöalue
  • Estä verkkokauppakäyttö, mikäli et tarvitse sitä
  • Huolehdi verkkopankkitunnuksistasi ja tunnusluvuistasi
  • Älä anna korttiasi tai verkkopankkitunnuksiasi kenenkään käyttöön
  • Tee edunvalvontavaltuutus
  • Rajoita liittymääsi kohdistuvaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta 0,39 €/min+pvm
  • Muuta puhelinnumerosi salaiseksi
  • Laita tietokoneesi ja muiden laitteidesi virustorjunta kuntoon ja päivitykset kohdalleen
  • Käytä eri salasanoja eri palveluihin

Ikääntyneiden määrä nettirikosten uhreina on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti. Ikääntyneet saattavat tulla helpommin huijatuksi internetissä, koska ovat usein kokemattomampia ja epävarmempia netin käyttäjiä kuin nuoremmat ikäpolvet. Huijauksissa käytetään usein hyväksi ihmisen perustarpeita, kuten vuorovaikutuksen, rakkauden ja hyväksytyksi tulemisen tarvetta.

Miten toimia huijauksen tapahduttua

Jos verkkopankkitunnuksesi tai maksukortin tietosi on saatu urkittua

  • Sulje korttisi / verkkopankkitunnuksesi ottamalla yhteyttä pankkiisi
  • Ilmoita poliisille
  • Reklamoi pankille tililtäsi tehdyistä veloituksista, jotka huijari on tehnyt

Jos olet tehnyt tilisiirron huijarille

  • Tee rikosilmoitus poliisille
  • Ota yhteyttä pankkiisi

Jos olet joutunut tilausansaan tai tehnyt epäedulliset kaupat

  • Reklamoi myyjälle - mitä aiemmin sen parempi
  • Älä maksa laskua
  • Kysy kuluttajaneuvonnasta tai Kuluttajaliitosta toimintaohjeita (yhteystiedot alla)

Kiireellisessä hätätilanteessa eli kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa

  • Soita hätänumeroon 112

Jos tarvitset apua tai tukea rikoksen johdosta

  • Ota yhteys Rikosuhripäivystykseen (yhteystiedot alla). Sieltä saat käytännön neuvoja ja tarvittaessa oman tukihenkilön rikosasian käsittelyä varten.

Tiedon välittäminen epäilyttävistä tapauksista viranomaisille on tehokkain keino katkaista huijauskierre. Huijauksen kohteeksi joutumista ei tarvitse hävetä. Huijatuksi voi joutua kuka tahansa iästä ja koulutustaustasta riippumatta. Kertomalla huijauksesta viranomaiselle voit mahdollisesti auttaa muita välttämään saman tilanteen ja panemaan huijareiden toiminnalle pisteen.

Auttavia tahoja

KULUTTAJANEUVONTA

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta tarjoaa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan. Kuluttajaoikeusneuvojalta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa. Kuluttajaneuvonta palvelee arkisin klo 9-15 puhelimitse numerossa 029 505 3050. Muut yhteystiedot osoitteessa: https://www.kkv.fi/yhteystiedot/yksikoittain/kuluttajaneuvonta/

KULUTTAJALIITTO

Huijarit kuriin! -hankkeen myötä Kuluttajaliitto tarjoaa maksutonta neuvontaa verkko- ja mobiilihuijauksien uhriksi joutuneille sekä digihuijausten ennaltaehkäisyyn liittyen. Kuluttajaliitto tarjoaa puhelinneuvontaa digihuijauksiin liittyen tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 10-12 ja torstaisin klo 17-19. Puhelinneuvontaa annetaan numerosta 09 - 454 22 140 (vain pvm/mpm). Verkko- ja mobiilihuijauksiin liittyvä chat-neuvonta on avoinna torstaisin klo 14-16 osoitteessa https://www.kuluttajaliitto.fi/neuvontapalvelut/huijaukset/.

RIKOSUHRIPÄIVYSTYS

Rikosuhripäivystyksen auttava puhelin rikoksen uhrille päivystää suomeksi ma-ti klo 13-21 ja ke-pe klo 17-21 sekä ruotsiksi keskiviikkoisin klo 13-17 numerossa 116 006. Rikosuhripäivystyksen juristin puhelinneuvonta päivystää ma-to klo 17-19 numerossa 0800 161 177. Asiakaspalvelu virka-aikana alueellisissa palvelupisteissä. Löydät lähimmän palvelupisteen alueellisista yhteystiedoista netistä osoitteesta https://www.riku.fi.